Jadilah Orang Yang Sentiasa Jujur

Setiap Jejak Akan Tetap di Balas..Jgn Risau Ok

Biar Gambar Berbicara

Sunday, September 13, 2009

MASJID NABI IBRAHIM BERMANDI DARAH


Oleh: Ustaz Aris Hazlan 16 tahun telah berlalu... Namun masih segar dalam ingatan. Pagi 16 Ramadhan 1414H (26 Februari 1994), seorang pensyarah saya berbangsa Palestin menunjukkan kepada saya sehelai surat yang baru diterima menerusi faks dari Palestin. Tercatat padanya, "Hampir 400 orang ditembak di dalam Masjid Nabi Ibrahim di Bandar Al Khalil (Hebron), Palestin ketika mereka sedang menunaikan solat fardhu Subuh...."


Berderau darah saya mendengar berita berkenaan. Kejadian itu sudah lama. Namun setiap kali datang Ramadhan, saya pasti mengingatinya.

Seorang warga Amerika berbangsa Yahudi, Baruch Kappel Goldstein bertanggung-jawab melepaskan tembakan yang disasarkan kepada ratusan umat Islam yang sedang solat di dalam masjid berkenaan. 29 daripada 350 orang yang terkena tembakannya gugur syahid.


Untuk mengetahui kisah selanjutnya, sila klik butang di bawah:

11 comments:

Kak Maz on September 13, 2009 at 2:41 PM said...

Peristiwa tersebut amat menyayat hati bila dibaca, apatah lagi jika berada disana ketika itu...Bila terbaca kisah2 begini, hati menjadi marah pada si Goldstein si Laknatullah tu, rasanya kalau semua Umat Islam berjaga jaga waktu itu semestinya dapat mengelak & menangkap Goldstein tersebut...

Kita sepatutnya mengambil Ikhtibar dengan apa yang telah berlaku, pertingkat Semnagat kebencian kepada Yahudi2 yang sedang menyiksa Uma2 Islam di Palestine...

Allahu akhbar3x....

acul on September 13, 2009 at 4:17 PM said...

alhamdulillah negara kita masih aman. tp masih ramai yg tidak bersyukur dengan keamanan yg sedia ada. ramai yg alpa n lalai.

♥ Buk@n S!ndAreLa ♥ on September 13, 2009 at 4:24 PM said...

innalillah buat saudara seagama kita di sana...
m0ga allah mencucuri rahmat buat mereka

Noor Hafizah on September 13, 2009 at 9:05 PM said...

Astaghfirullah...tak sangka kejam sekali yahudi ni..alFatihah untuk saudara kita yang gugur

g@dis blUr on September 14, 2009 at 8:54 AM said...

skrg...kt masjid p0n dh xselmt....masjid dh makin kurang dihormati sbgai tmpt ibadah...ish2 kejam sggh yahudi ni

suhaila-ab on September 15, 2009 at 1:16 PM said...

SAYA SUKA BACA CITER GINI...SEDEY PUN ADA...APA PUN SAYA ADA BG KAD RAYA KAT UMH SAYA TU..pegi la jenguk..ambik tau..posmen tak antar lagi..dah mogok...

tice on September 15, 2009 at 10:47 PM said...

Kesiannyer kan??? Di saat kita umat Islam di Malaysia sibuk menghitung hari untuk menyambut Hari Raya,sibuk membuat persiapan terakhir untuk beraya,sibuk mengorak langkah bali ke kampung halaman dsbnya...mereka di sana sedang menderita..

Tak terbayangkan kesedihanya...Ambil seminit dua untuk menggambarkan/membayangkan diri kita berada di bumi sana,mungkin kita tak tertanggung penderitaannya...

Di sini panas terik MENYEGAT/MENJAMAH kulit badan kita pun kita dah rasa keperitannya...bagaimana pula deme di sana?Mudah-mudahan Allah menyelimuti mereka dengan KERINGANAN + KETENTERAMAN + KESELESAAN + KEBAHAGIAAN kepada mereka walaupun mereka tidak seperti dlm keadaan kita...

Mudah-mudahan segala keperitan hidup itu di gantikan ALLAH dengan JUTAAn RAHMATS DAN KETENANGAN...INSYA-ALLAH

azli on September 16, 2009 at 4:33 AM said...

salam ramadan dari kami http://www.firestartingautomobil.blogspot.com/

selamat hari raya aidilfitri salah silap harap ampun dan maaf..

"Ramailah orang memasang pelita,
berbaju melayu cantik ceria,
Salam dihulur kemaafan dipinta,
Menyambut aidilfitri hari mulia"

kenapa lah kejam sungguh yahudi ni... sanggup buat cam tu.. bangsa ni tak patut ade kat muka bumi.. zalim tul..mudah-mudahan Allah selamatkan mereka yang berjuang menegakkan agama Allah ini

surisarawak on September 16, 2009 at 11:13 AM said...

MasyaAllah..memang, memang kaum yahudi ni sampai kiamat pun tetap KEJAM!!

Lady Fyza ;) on September 17, 2009 at 12:50 AM said...

astaghfirullah al azim.

kesian yg mnjadi mangse.

Ustaz Aris on September 17, 2009 at 11:41 AM said...

Terima kasih kepada yg beri komen.
Apabila umat Islam meninggalkan jihad, maka mereka akan hina. Inilah yg disebut oleh Nabi SAW dlm sepotong hadithnya yang masyhur.

Palestin pernah diperintah oleh kuasa Rom yang beragama Kristian. Penduduknya ditindas. Kekayaan negara diangkut ke Eropah. Lalu Islam datang utk memerdekakan Palestin. Saidina Umar memberi kebebasan kepada tentera Rom utk beredar dgn aman. Sepanjang pemerintahan Islam di sana, org bukan Islam hidup aman dan damai. Mereka tidak didiskriminasi.

Namun apabila Kristian menawan semula Palestin, mereka bertindak kejam membunuh orang Islam. Seorang orientalis menulis, "Ketika memasuki Jeruselam (Baitul Maqdis) tentera-tentera kami mencari orang Islam di segenap pelusuk kota. Mereka bagaikan dahagakan darah. mereka membunuh beberapa org Islam dengan menggunakan satu tali dengan tujuan utk cepatkan kematian. Kuda-kuda tentera kami bagaikan berenang di dalam darah manusia."

Di zaman Saifuddin Qutuz, Salahuddin Al Ayyubi berjaya kembali memerdekakan Palestin. Salahuddin tidak membalas dendam. Beliau membenarkan tentera Salib keluar dengan baik. Bahkan turut menghantar tentera pengiring utk memastikan mereka tidak dianiaya hingga ke perbatasan negara. Mereka hanya didenda 10 dirham sahaja seorang termasuk paderi besar Patrick yang kaya raya.

Hinggalah awal kurun ke 20. Apabila British menjajah dan kemudiannya diserahkan negara ini kepada Yahudi, kekejaman demi kekejaman mereka lakukan. Setiap hari ada sahaja berlaku pembunuhan. Setiap pembunuhan tiada mahkamah yang boleh membela.

Kisah Dir Yasin, pembunuhan Sabra dan Syatila... dan terkini, serangan Gaza dlm operasi Cast Lead... Mereka akan terus bertindak kejam kerana mereka tahu, musim sekarang adalah musim umat Islam leka daripada berjihad.

Justeru, amat benarlah sabdaan Nabi SAW bahawa umat Islam akan dihina apabila meninggalkan jihad.

Catatan rentetan sejarah Palestin ini ada saya terbitkan dalam buku GAZA MENANGIS. Sape nak, boleh call saya 019-9602045...

Wassalam.

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin
 

j-QAF Sk Sulaiman Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template