Jadilah Orang Yang Sentiasa Jujur

Setiap Jejak Akan Tetap di Balas..Jgn Risau Ok

Biar Gambar Berbicara

Thursday, September 3, 2009

Rekreasi diharuskan dalam Islam


Kepada Pembaca dan Pengunjung Yang Budiman..Jangan Lupa Tinggalkan Komen di Entri ini dan Vote Siapa Anda (Side Column Kanan)

REKREASI
adalah satu corak hiburan atau kegiatan menyeronokkan yang boleh mengembalikan kesihatan badan, melapangkan fikiran, menenangkan hati dan perasaan. Begitu juga melupakan kesedihan serta menguatkan kemahuan dengan mematuhi peraturan dan disiplin berkaitan.

Dalam hal ini, Islam bukan agama yang jumud atau kaku, tetapi sangat fleksibel dalam menyesuaikan kebenaran dan nilai hidup yang baik.

Firman Allah bermaksud: Perkara yang benar adalah yang datang daripada Tuhanmu, Maka jangan sekali-kali kamu menjadi orang yang ragu. (Surah Ali Imran, ayat 60)

Dalil keharusan berekreasi.

Dalam perkara ini Allah berfirman bermaksud: Dan sediakanlah persiapan bagi kamu terhadap apa yang kamu mampu (untuk menentang penceroboh) dari sebarang bentuk kekuatan dan dari pasukan berkuda yang mana dengan kekuatan itu kamu akan mampu menggerunkan musuh Allah dan juga musuh kamu serta musuh yang lain selain daripada mereka yang kamu tidak mengetahui, sedangkan Allah mengetahui mereka... (Surah al-Anfal, ayat 60)

Dalam sebuah hadis diterangkan nasihat Rasulullah SAW kepada Abdullah bin Amr bin Al-As bermaksud: Wahai Abdullah bin Amr! Sesungguhnya ke atas kamu hak untuk Allah dan ke atas kamu hak untuk tubuh kamu, dan ke atas kamu hak untuk keluarga kamu. Maka berilah hak kepada yang miliki hak itu.

Bentuk rekreasi

Menikmati keindahan seni suara melalui pembacaan atau pendengaran:

i. Membaca dan mendengar al-Quran: Hadis daripada Uqbah bin Amr yang bermaksud: Pelajarlah al-Quran dan lagukan bacaannya serta nyaringkan suara.

Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Mohamad bin Ibrahim At-Taimi bermaksud:

Membaca atau mendengar selawat kepada Rasulullah.

Mendendang atau mendengar qasidah dan nasyid.

Membaca atau mendengar cerita nasihat seperti novel dan sebagainya.

Firman Allah bermaksud: Kami menceritakan kepada kamu (Muhammad) sebaik-baik cerita dengan jalan kami wahyukan kepadamu al-Quran ini... (Surah Yusuf, ayat 3)

ii. Melapangkan fikiran dan menghilangkan tekanan seperti beristirahat dan melancong.

Firman Allah bermaksud: Pergilah berjalan (mengembang) di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana akibat orang yang mendustakan Allah. (Surah al-An-am, ayat 11)

iii. Memulih dan menyegarkan penglihatan seperti bersiar-siar dalam taman yang menghijau.

Hadis hasan dalam Kitab al-Makasid bermaksud: Tiga perkara yang menyenangkan pemandangan: Melihat benda yang hijau, dan melihat kepada air yang mengalir dan melihat kepada wajah yang baik.

iv. Mengembali dan menyegarkan kesihatan tubuh menerusi pergerakan tubuh seperti riadah.


Lumba lari:

Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Daud daripada Saidatina Aisyah bermaksud: Bahawa Saidatina Siti Aisyah telah berkata: Rasulullah berlumba lari dengan aku dan aku telah mendahuluinya. Tidak berapa lama sesudah itu, aku pun menjadi gemuk maka Rasulullah mengajak aku berlumba lari lagi, lalu Rasulullah telah mendahului aku, lalu Rasulullah bersabda: Ini ganti dulu (yakni satu kali kalah dan satu kali menang).


Menunggang kuda:


Saidina Umar bin al-Khatab berkata kepada gabenornya: Maka ajarkan anak kamu berenang, dan memanah dan lalu di hadapan mereka lalu mereka melompat ke atas belakang kuda dengan lompatan yang baik.
Berenang:

Empat perkara zahirnya seperti sia-sia tetapi ia sunat untuk dikerjakan sebagaimana seperti hadis yang diriwayatkan oleh at-Tabarani dengan sandaran yang baik bermaksud: Sabda Rasulullah : Setiap sesuatu yang bukan daripada mengingati Allah adalah sia-sia atau lalai kecuali empat perkara: Perjalanan seseorang di antara dua tujuan (untuk memanah), dan melatih kudanya, bergurau dengan keluarga dan mengajar orang berenang.



Me
manah:

Hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari bermaksud: Sabda Rasulullah: Lemparlah kamu (memanah) dan aku bersama kamu semua memanah.





Memburu dan memancing:

Firman Allah bermaksud: Dihalalkan bagi kamu buruan laut dan makanannya sebagai kesenangan bagi kamu, dan bagi orang yang dalam perjalanan, dan diharamkan atas kamu buruan darat selama mana kamu dalam berihram...(Surah al-Maidah, ayat 96)

Fiman Allah bermaksud: ...Dialah (Allah) yang telah menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi serta menghendaki kamu memakmurkannya... (Surah Hud, ayat 61)


Kegiatan ternakan:

Firman Allah bermaksud: Dan di antara binatang-binatang ternak itu ada yang dijadikan untuk pengangkutan dan disembelih...(Surah al-An-am, ayat 142)




Ketenangan dan kepuasan melalui seni khat, ukir dan bina:
Sabda Rasulullah bermaksud: Sesungguhnya Allah itu indah (sifatnya), sukakan kepada keindahan.




Fakta: Syarat dan kaedah keharusan berekreasi dalam Islam

1. Niat berekreasi kerana Allah.

2. Tiada unsur yang bercanggah dengan akidah seperti syirik, kufur dan nifak.

3. Tidak bercanggah dengan syariat Islam iaitu haram dan syubahat.

4. Menutup aurat.

5. Sentiasa menjaga adab pergaulan.

6. Tiada unsur perjudian atau pertaruhan.

7. Tidak berlaku pembaziran.

8. Tiada unsur pergaduhan atau permusuhan.

9. Tiada unsur kemudaratan

PETIKAN kertas kerja Bentuk dan Kaedah Rekreasi Menurut Al-Quran dan Sunnah oleh Mufti Johor, Datuk Noh Gadot.

43 comments:

tice on September 3, 2009 at 10:42 AM said...

assalamualaikum

Rekreasi yang ustaz maksudkan semua ni adalah untuk bulan Ramadhan ka ustaz?

Rasa macam berenang,lumba lari dan memancing tu macam tak berapa sesuai jer pada ummi untuk dibuat pada bulan Ramadhan..kecuali kalau pada masa yang sama melakukan DZIKIR atau MENDENGAR bacaan al-Quran or Nasyid or tazkirah dll..Kalau pada hari taku puasa meme bagus..Tak tau la pada orang lain..

Tapi yang lain-lain tu meme bermanfaat sungguh..

j-QAF SK SULAIMAN on September 3, 2009 at 10:57 AM said...

Ish bukan la..nie bukan rekreasi untuk bulan Ramadhan..Nie rekreasi untuk hari2 biasa er..
Kalau nak wat masa ramadhan leh jugak..tu pun kalau larat la..
Tapi berenang tu tak yah la kot..nanti kang sambil menyelam minum air plak..Hehe...

surisarawak on September 3, 2009 at 5:01 PM said...

Bagi saya rekreasi ni biar lah utk lelaki je kot..
saya kurang setuju kalau ianye utk perempuan kecuali ditempat tertutup.Bila ong pompuan pakai bju sukan atau baju renang walaupun 'baju muslimah'tapi masih lagi nampak segala bantuk..ih ih ih...takut nanti ada pula yg menyelam sambil minum air..ditengah daratan. Takkan nak berekreasi pakai baju kurung atau jubah..saya pernah ada pengalaman semasa aktif bersukan dulu...itu la pasal..

NuRuL on September 3, 2009 at 10:48 PM said...

pening baca entri ni . hehehe

Anonymous said...

you have

an excellent weblog right

here! would you prefer to make some invite posts on my weblog?
My web page - alluvium

Anonymous said...

Hi would you mind sharing which blog platform you're working with?

I'm planning to start my own blog in the near future but I'm having a difficult time

selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is

because your design and style seems different then most blogs and I'm looking for something unique.

P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!
Feel free to visit my site :: cutesier

Anonymous said...

I'm not sure why but this weblog is loading very slow for

me. Is anyone else having this problem or is it a issue on my end? I'll check back later and


see if the problem still exists.
My blog post ... www.spencerswinden.com

Anonymous said...

You completed various nice points there. I did a search on the

theme and found most

folks will agree with your blog.
My homepage - granada spain weather winter

Anonymous said...

Hello. remarkable job. I did not anticipate

this. This is a splendid story. Thanks!
My page - Just Click The Up Coming Website

Anonymous said...

whoah this weblog is excellent i like reading your posts.
Stay up the good work! You

recognize, a lot of persons are searching

round for this information, you could help them
greatly.
My web-site - Http://tabetai.blogspot.ru

Anonymous said...

My brother suggested I might like this web site. He was
totally right. This submit truly made my day. You can not

consider simply how a lot time I had spent for this information!

Thank

you!
Look into my web-site :: earthinginstitute.net

Anonymous said...

Howdy! I know this is kinda off topic

but I was wondering if you knew where I could find a captcha
plugin for my comment form? I'm using the same

blog platform as yours and I'm having trouble finding one?
Thanks a lot!
Feel free to surf my web site visit this hyperlink

Anonymous said...

Hi my friend! I want to say that this post is amazing, nice written and include

approximately all significant infos. I’d like to see more
posts like this.
Here is my web site Bed And Breakfast

Anonymous said...

WONDERFUL Post.thanks for share..extra wait .
. …
Review my homepage ; enjoylivenice.pixnet.net

Anonymous said...

Hey There. I found your blog using msn. This is a

very neatly written article. I will make sure to bookmark it
and

come back to read extra of your helpful information. Thank you for the

post. I’ll definitely return.
My web site :: http://mascultura.pe

Anonymous said...

Wow, superb blog format! How

lengthy have you been blogging for? you make running a blog

look easy. The full glance of your website is fantastic, as smartly as the
content!
Also visit my web blog : http://www.euros-embedded.com/

Anonymous said...

Hello, i read your blog occasionally and i own a similar
one and i was just

wondering if you get a lot of spam feedback?

If so how do you stop it, any plugin or anything you can advise?
I get so much lately it's driving me crazy so any support is very much appreciated.
My web blog ; http://deadvinyl.blogspot.co.uk/2005/03/swig-shes-not-there.html

Anonymous said...

Once I initially commented I clicked the -Notify me when new feedback are added-

checkbox and now each time a comment is added I get 4 emails with the identical comment.


Is there any approach you may remove me

from that service? Thanks!
Feel free to surf my web blog :: www.marcasporamor.com

Anonymous said...

What i do not understood is in fact how you are

now not really much more neatly-

preferred than you may be right now. You're very intelligent. You

realize thus significantly in terms of this subject, produced me

individually imagine it from a lot

of numerous angles. Its like women and men don't seem
to be

fascinated unless it is something to accomplish with Girl gaga!
Your own stuffs great.

At all times maintain it up!
My blog post http://ukregeneration.org.uk/knowledgebase/index.php?title=User:MichaSpencer1983

Anonymous said...

When I initially commented I clicked the -Notify me when new comments are added-


checkbox and now each time a remark is added I get 4 emails
with the identical comment.

Is there any manner you may take away me

from that service? Thanks!
Here is my page http://peterfacinelli.blogspot.com

Anonymous said...

Howdy! Would you mind if I share your blog with my zynga group?

There's a lot of folks that I think would really enjoy your content.

Please let me know. Thanks
my web page > enattendantlarevolutionjecuisine.hautetfort.com

Anonymous said...

Useful info. Fortunate me I found your web site

accidentally, and I'm shocked why this twist of fate did not took place earlier! I bookmarked it.
my website - http://arquitecturaperuana.blogspot.com

Anonymous said...

Definitely imagine that which you stated.
Your

favorite reason seemed to be on the web the

easiest thing to take into account of. I say to you, I certainly get annoyed at

the same time as other folks think about worries
that they plainly do not understand about. You controlled to hit the nail upon the
highest and outlined out the

whole thing without having side-effects , other people
can take a signal. Will likely be again to get more.
Thanks
Also visit my blog : http://prophecyproof.blogspot.fr/

Anonymous said...

Undeniably consider that which you stated. Your

favourite justification appeared to be at the web the

simplest thing to consider of. I say to you, I definitely get annoyed while
other folks think about concerns that they
plainly do not recognize about. You

managed to hit the nail upon the highest as smartly as defined out the

whole thing with no need side-effects , other folks can take a signal.
Will probably be back to get more. Thank you
Take a look at my webpage - cansadorintrabajable.blogspot.com

Anonymous said...

Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading?
I'm trying

to find out if its a problem on my end or if it's the blog.
Any responses would be greatly appreciated.
my web page :: http://Www.Dryanovo.net/

Anonymous said...

I truly appreciate this post. I’ve been looking all over for this!
Thank goodness I found it

on Bing. You've made my day! Thank you again
Feel free to visit my site ; authenticlinks.com

Anonymous said...

You completed certain fine points there. I did a search on the


issue and found mainly

people will consent with your blog.
My webpage :: authenticlinks.com

Anonymous said...

Terrific work! This is the type of info that should be shared
around the

net. Shame on Google for not positioning this post higher!
Come on over and visit my

website . Thanks =)

my page ... www.fellowship.se
my web page :: sustainableuha.blogspot.fr

Anonymous said...

wonderful points altogether, you just gained a brand new reader.


What would you recommend in regards to your post that you made some days ago?
Any positive?

Also visit my page; dimwito.com

Anonymous said...

This design is steller! You obviously know how to

keep a reader amused. Between your wit and your videos, I was
almost moved to start my own blog (well,

almost...HaHa!) Excellent job. I really enjoyed what you had to say, and more than

that, how you presented it. Too cool!
Also see my web site - d32m.snt.utwente.nl

Anonymous said...

Great work! This is the type of info that should be shared around the

net. Shame on the search engines for not positioning this
post higher! Come on over and visit my site . Thanks =)
Have a look at my site :: http://wiki.free-community.in/

Anonymous said...

Please let me know if you're looking for a writer for your weblog. You

have some really great posts and I feel I would be a good asset. If you ever want to take

some of the load off, I'd absolutely love to write some articles
for your blog in

exchange for a link back to mine. Please send me an email if interested.
Kudos!
Have a look at my webpage : vinsland.blogspot.com

Anonymous said...

Awsome site! I am loving it!! Will come back again.

I am bookmarking your feeds also.
Also see my web page - www.hopenet.net.ph

Anonymous said...

Hey, you used to write wonderful, but the last several posts have

been kinda boring… I miss your tremendous writings.
Past few posts are just a

little out of track! come on!
My blog post : gol.com.bo

Anonymous said...

Greetings! This is my first comment here so I just

wanted to give a quick shout out and say I genuinely enjoy
reading through your articles. Can you suggest any other blogs/websites/forums
that cover the same

topics? Thanks for your time!
Here is my web blog ... http://beginfrom.blogspot.fr

Anonymous said...

Well I really enjoyed reading it. This information procured by you is very
useful for good planning.
My page - http://peoplewhopray.com/

Anonymous said...

We are a group of volunteers and starting a brand new scheme in our community.



Your site offered us with valuable information to work

on. You've done an impressive activity and our whole

community will probably be thankful to

you.
My weblog - Shepherd.Masaidesign.com

Anonymous said...

Hi there! Do you know if they make any plugins to help with

SEO? I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good

gains. If you know of any please share. Cheers!

my site ... sample2.foxco.eu

Anonymous said...

Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for?



you make blogging look easy. The overall look of
your web site is

magnificent, let alone the content!

My webpage http://www.howmuchjoy.com

Anonymous said...

Definitely, what a splendid site and instructive posts, I definitely will bookmark your blog.
Best Regards!

My web page ... http://www.kilmokit.at/

Anonymous said...

Valuable information. Fortunate me I discovered your
web site

accidentally, and I am surprised why this twist of fate did not happened in advance!

I bookmarked it.

Also visit my web blog :: http://myantiquesonline.com/

Anonymous said...

I enjoy, lead to I found just what I used to
be looking for.

You've ended my four day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

my blog post :: http://bebasgaul.com/groups/spanish-property-sales-continue-to-grow/

Anonymous said...

I am extremely inspired together with your writing
skills as well as with the layout to your

weblog. Is this a paid subject or did you customize it

your self? Anyway keep up the nice high quality
writing, it’s

uncommon to peer a great blog like this one nowadays..

My web page :: http://social.kurdadv.com/index.php?do=/blog/39110/a-wonderful-englishman-in-madrid-jmw-turner-1775-1851-painting-exhibition-a/

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin
 

j-QAF Sk Sulaiman Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template