Jadilah Orang Yang Sentiasa Jujur

Setiap Jejak Akan Tetap di Balas..Jgn Risau Ok

Biar Gambar Berbicara

Wednesday, September 23, 2009

APA JADI UMAT ISLAM AKAN DATANG

7 comments
Hari ini, saya berkesempatan berkunjung ke sebuah Pejabat Pendaftaran Negara untuk suatu urusan. Sambil-sambil berurusan itu, saya berbual dengan pegawai berkenaan. Beliau melahirkan rasa bimbang dengan angka murtad dan gejala sosial yang kian meningkat.

Sememangnya warga 'pendaftaran'lah yang paling wajar bimbang isu ini kerana mereka memiliki angka-angka rasmi sebenar.

Saya cuba mengorek supaya lebih jelas, "Akak, kalau anak yang 'tak ada ayah' macam mana didaftarkan? Ruangan 'bapa' tu kosong je ke?"

"Itulah isu besarnya sekarang ni ustaz. Kami kena isi balik!" Jawab kedua-dua pegawai perempuan itu hampir serentak.

Saya tanya, "Apa yang kena isi?"

"Si tukangnya la..." Jawab mereka. "Ustaz bayangkanlah apa akan jadi suatu waktu nanti. Bila anak tu dah besar, nak kawin, ayah ini akan walikan pernikahannya. Dia tak layak. Maka nikahnya tak sah. Bila tak sah apa akan jadi?" Soal salah seorang daripadanya.

Saya cuba menyelidik, "Kenapa pula kerajaan buat peraturan macam tu pulak?"

"Ala ustaz, one malaysia," jawabnya.

Yang seorang lagi tambah, "Ini yang sedihnya ustaz, bila mahkamah syariah duduk di bawah, dan undang-undang sivil duduk atas."

Oleh kerana tak ada pelanggan lain, maka saya duduk lama di situ untuk bertanya masalah masyarakat.... Dan jawapannya, amat menggerunkan untuk saya paparkan di sini.

Allahummarham ummati....



Saturday, September 19, 2009

Syawal Bukan Puncak Pesta Makanan

4 comments
Ramadhan hampir melabuhkan tirainya. Fajar Syawal akan menyingsing menandakan bermulanya detik yang dinantikan oleh semua kaum Muslimin setelah berpuasa selama sebulan. Namun, benarkah jihad berpuasa itu benar- benar terkesan dalam sanubari setiap insan? Atau sekadar menjadi momokan yang sering diperkatakan namun ia tidak seperti yang dilaksanakan? Ramadhan merupakan tarbiyyah untuk setiap Muslim yang melaluinya kerana natijah terakhir daripada Ramadhan ialah taqwa sepertimana yang telah difirmankan oleh Allah SWT dalam surah al Baqarah ayat 183.

Renungkanlah kembali sama ada Ramadhan kali ini membuahkan hasil yang baik atau sebaliknya. Muhasabahlah agar dapat mencari di mana kekurangan kita sebagai hambaNya yang lemah. Andaikata Ramadhan bulan mendidik kita menjadi seorang yang penyabar, berjimat cermat, beradab baik dan pelbagai lagi sifat mahmudah, fikir dan soroti kembali dengan kehidupan nyata yang telah dilalui selama sebulan ini. Bukankah di sana sini berlaku pembaziran yang tidak diingini dalam masa kita semua menghadapi kekangan ekonomi? Cuba lihat di pasar- pasar Ramadhan, seolah- olah pesta makanan bermula apabila berlangsungnya Ramadhan dan ia berterusan sehingga penghujung bulan Syawal. Pelbagai juadah dan aneka kuih muih terhidang kadangkala tidak sehebat sebelum Ramadhan tetapi melonjak kehebatannya di bulan puasa dan semasa Aidilfitri. Sedar atau tidak, bahawa itu semua merupakan kunci kepada pembaziran dan pelbagai masalah buruk yang lain.

Kalau kita lihat, bukan setakat Ramadhan sahaja seperti pesta makanan tetapi apabila menjelang Syawal seolah- olah ia menjadi puncak pesta makanan kerana pelbagai juadah yang dihidangkan membangkitkan selera dan citarasa setiap orang. Seolah- olah roh Ramadhan itu tidak cukup mengesankan hati kita agar bersederhana dalam apa jua tindakan dan amalan. Kita tidak mampu mengekalkan tarbiyyah yang diterapkan dalam bulan Ramadhan untuk bulan- bulan yang seterusnya. Malah terus diganggu gugat oleh hawa nafsu yang tidak pernah berkesudahan. Aidilfitri dijadikan medan untuk membalas dendam kerana selama sebulan berlapar dan dahaga.

Di segenap rumah pasti tidak ketinggalan untuk mengadakan rumah terbuka sepanjang Syawal dengan menjemput sanak saudara dan rakan taulan. Amalan ini mampu mengeratkan ukhuwah sesama muslim kerana masing- masing sibuk dengan urusan seharian. Tetapi dengan adanya amalan ini ibarat menautkan kembali tali persaudaraan yang terungkai. Namun, satu perkara yang mungkin masyarakat kita terlepas pandang ialah penjagaan kesihatan. Penjagaan kesihatan seringkali diabaikan tatkala masyarakat kita terlalu sibuk dengan persiapan hari raya termasuk kesibukan kita dalam memenuhi undangan rumah terbuka. Kadangkala, kita seolah- olah melupakan isi kandungan pengajaran yang boleh diambil daripada Ramadhan adalah mengawal nafsu termasuk dalam hal yang berkaitan makanan dan minuman. Malah, sesetengah daripada kita menjadikan juadah yang terhidang di depan mata sebagai suatu santapan untuk memenuhkan hawa nafsu yang dikekang selama sebulan dengan mengambil semua jenis makanan yang terhidang yang tidak dapat diambil semasa bulan puasa. Kita lupa bahawa penjagaan kesihatan itu penting untuk kehidupan yang baik. Adakah ini semangat Syawal yang kita tuai setelah ia disemai sepanjang bulan Ramadhan yang mulia?

Undangan rumah terbuka semestinya rancak sepanjang bulan Syawal terutama bagi yang tinggal di kawasan bandar dan ibu kota. Juadah yang disajikan sudah pasti menggoda dan meruntun nafsu. Kita boleh makan tetapi biarlah dalam pengambilan yang terkawal. Selaras dengan tuntuan agama agar bersederhana, menurut pendekatan sains juga pengambilan makanan tidak dibenarkan berlebih- lebihan kerana dikhuatiri akan menimbulkan kesan kepada kesihatan.Pengambilan hidangan di hari lebaran yang mengandungi kadar lemak dan gula yang tinggi akan mendedahkan tubuh kepada pelbagai penyakit seperti tekanan darah tinggi, penyakit kencing manis, penyempitan pembuluh darah, penyakit jantung dan sebagainya. Lemak yang berlebihan akibat makan terlalu banyak sukar untuk ditukarkan menjadi gula dalam darah. Oleh itu, makan berlebihan akan membuatkan seseorang itu menjadi lemah dan malas. Lemak dan karbohidrat yang berlebihan akan membawa bahaya kepada kesihatan.

Satu perkara yang tidak boleh dipandang remeh ialah kesan penambahan berat badan akibat pemilihan makanan yang tidak betul dan pengambilan makanan yang berlebihan. Barangkali ramai yang menguntum senyum apabila berjaya menurunkan berat badan semasa bulan Ramadhan. Ia merupakan satu perubahan yang dilalui oleh sesiapa sahaja yang ingin menukar bentuk dan penampilan kerana mampu menahan selera makan selama sebulan. Namun, usaha tersebut hanya sia- sia apabila tiba bulan Syawal dan seterusnya, kita tidak mampu menolak segala jenis hidangan yang tersedia. Seharusnya, kita boleh jadikannya sebagai satu langkah permulaan untuk pengekalan kesihatan yang berterusan. Harus diingatkan bahawa bentuk tubuh bukan hanya menggambarkan secara zahir tetapi juga ia melambangkan tahap kesihatan yang dimiliki seseorang. Ini kerana bagi yang berlebihan berat badan, keadaan ini akan mengundang lebih banyak penyakit yang tidak pasti.


Dalam keghairahan menyambut Aidilfitri, pelbagai persiapan disediakan termasuk juadah Aidilfitri mahupun untuk rumah terbuka, namun janganlah sesekali kita mengabaikan soal kepentingan keselamatan makanan. Walaupun ramai yang beranggapan bahawa hari raya seperti puncak pesta makanan, namun ia bukanlah puncak segala- galanya seandainya selepas menikmati pelbagai juadah hari raya, ramai yang terpaksa dimasukkan hospital dan menanggung ketidakselesaan kerana timbul gejala cirit-birit, sakit perut kerana makan keterlaluan ataupun keracunan makanan. Inilah akibat jika kita tersalah pilih makanan, memandang ringan soal keselamatan makanan dan makan secara berlebihan sebagai alasan melepaskan dan membalas dendam. Akibatnya, perut menjadi sasaran kerana selama sebulan saluran penghadaman dalam keadaan selesa dan berehat tanpa melakukan aktiviti pencernaan yang berat. Jika hal ini berlaku, ia akan menjejaskan kemeriahan kita menyambut hari raya. Oleh itu, seharusnya kita bersyukur dengan didikan Ramadhan yang mengajar kita supaya bersederhana dalam semua perkara termasuk hal makan dan minum, dan semestinya kita mengamalkan apa yang telah sabda Nabi SAW " Kami adalah suatu kaum yang tidak makan sebelum kami lapar dan sekiranya kami makan tidak pula sampai kenyang".

Justeru, semangat Ramadhan yang telah kita harungi selama sebulan perlu diteruskan sehingga bulan Syawal dan bulan- bulan seterusnya agar menjadi penjana yang berterusan untuk kesihatan jasmani dan rohani. Semoga Syawal yang kita akan lalui membawa pengertian yang mendalam ke atas jiwa setiap insan bahawa ia bukanlah syarat pembuka selera yang tiada sempadan bagi orang- orang yang telah berjaya menamatkan ujian pada bulan Ramadhan.

Sumber: Institut Kefahaman Islam Malaysia

Sunday, September 13, 2009

MASJID NABI IBRAHIM BERMANDI DARAH

11 comments
Oleh: Ustaz Aris Hazlan 16 tahun telah berlalu... Namun masih segar dalam ingatan. Pagi 16 Ramadhan 1414H (26 Februari 1994), seorang pensyarah saya berbangsa Palestin menunjukkan kepada saya sehelai surat yang baru diterima menerusi faks dari Palestin. Tercatat padanya, "Hampir 400 orang ditembak di dalam Masjid Nabi Ibrahim di Bandar Al Khalil (Hebron), Palestin ketika mereka sedang menunaikan solat fardhu Subuh...."


Berderau darah saya mendengar berita berkenaan. Kejadian itu sudah lama. Namun setiap kali datang Ramadhan, saya pasti mengingatinya.

Seorang warga Amerika berbangsa Yahudi, Baruch Kappel Goldstein bertanggung-jawab melepaskan tembakan yang disasarkan kepada ratusan umat Islam yang sedang solat di dalam masjid berkenaan. 29 daripada 350 orang yang terkena tembakannya gugur syahid.


Untuk mengetahui kisah selanjutnya, sila klik butang di bawah:

Berbuka Puasa di Masjid Kian Hambar

8 comments
Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."

Dewasa kini dengan kemewahan rezeki yang melimpah ruah, ramai umat Islam lebih suka berbuka puasa di rumah , direstoran, diwarung tepi jalan atau di hotel berbanding dengan di masjid. Kalau yang datang kemasjid pun walaupun tidak semua tetapi semata-mata memenuhi undangan moreh. Dimanakah perasaan umat Islam ingin memakmurkan masjid?

Apakah makanan di masjid tidak selazat atau sesedap rasa dengan hidangan dihotel yang buffet berbuka puasanya pun ada yang melebihi RM 100.00 !! Dengan wang sebanyak itu boleh mengisi makanan untuk sekurang-kurangnya 10 orang anak yatim dirumah anak yatim atau orang tua di rumah kebajikan masyarakat dengan anggaran seorang berbelanja sebanyak RM 10.00 Sampai terasa lari dengan konsep ibadah berpuasa yang antara matlamatnya ialah menghayati penderitaan insan yang fakir dan miskin! Juga menghayati penderitaan umat Islam di Palestin dan di Iraq dan yang terbaru di Kashmir! Kerana dengan adanya penghayatan ini, barulah terasa hebatnya ibadah berpuasa. Kearah melahirkan keinsafan dan kesyukuran pada Illahi akan nikmat yang dikurniakanNya kepada hambaNya di muka bumi ini! Juga kearah rasa kehambaan pada Illahi. Sebab itu digalakkan berbuka puasa di masjid. Yang makanan utamanya ialah memakan buah kurma dan seteguk air kosong.Mengikut sunnah nabi.Dan bagi yang mampu sekadar menambah kuih muih dan sedikit air manisan sebagai penyedap makanan. Dan selepas berbuka puasa barulah digalakkan sembahyang berjemaah solat maghrib.


Jadi mendapat kebaikan berbuka puasa dan bersolat jemaah serta beriktikaf dimasjid sementara menunggu waktu berbuka puasa.Dan selepas makan antara 2 hingga 3 minit diteruskan bersolat maghrib secara berjemaah. Dan selepas solat barulah diteruskan tambahan makanan sekadar yang perlu sahaja.

Tetapi keadaan ini berlainan dengan umat Islam pada akhir zaman terutama di Malaysia. Ramai yang lebih suka berbuka puasa di restoran, warung-warung tepi jalan dan bagi yang mampu lebih gemar buffet berbuka puasa di hotel yang menawarkan lebih dari 100 hidangan makanan. Tidak kurang juga yang berbuka puasa di Kenny Roger atau KFC atau Mc Donald yang belanjanya melebihi dari kemampuan rakyat kelas bawahan! Sudah tentu mereka akan makan dengan sekenyang-kenyangnya bagi memenuhi hawa nafsu perut yang berlapar pada siang hari. Masa untuk menghabiskan makanan biasanya antara 20 hingga 30 minit. Lepas itu baru nak bersolat apatah lagi yang makan direstoran atau warung tepi jalan memerlukan masa tambahan 10 minit untuk mencari tempat beribadah. Cuba bayangkan dalam keadaan kekenyangan dan hampir lewat bersolat , masih ada lagikah rasa kekusyukan dan kelazatan berpuasa dan bersolat pada Maha Pencipta?


Ingatlah rezeki yang Allah beri bila-bila masa pun boleh ditarik balik. Kalau hidup di dunia ini setakat nak memuaskan hawa nafsu samada dari segi hubungan kelamin atau makanan, samalah kita dengan makhluk binatang! Sebab itu dari makanan, berbagai-bagai penyakit pun datang! Sebab kurangnya rasa bersyukur pada Tuhan! Kalau kita tahu bersyukur pengisian dalam perut kita hanya sekadar 1/3 makanan, 1/3 minuman dan yang selebihnya untuk keperluan bernafas!

Sama-samalah kita renungkan bagaimanakah amalan pemakanan kita ke arah melahirkan insan yang bertaqwa atau termesong kepada penyamaan gaya hidup kita dengan binatang?

Tepuk dada tanya iman!

Sumber: http://www.al-azim.com/

Thursday, September 10, 2009

Pandangan Terhadap Mercun

8 comments
Akta Bahan Letupan 1957. Seksyen 4 (2) memperuntukkan undang-undang sesiapa yang bersalah mengilang, memiliki dan mengimport mercun atau bunga api, boleh dihukum penjara lima tahun atau denda RM10,000 atau kedua-duanya.

Dari pandangan Islam pula saya kira amat mudah untuk diketahui hukumnya. Semua perkara yang membawa mudarat kepada diri dan orang lain adalah diharamkan di dalam Islam.Secara ringkas, antara sebab yang menjatuhkan bermain mercun dalam kategori haram adalah :-

1) Mudarat Kepada Diri


2) Mudarat Orang Lain

Ia seringkali mengganggu masyarakat awam sekeliling dengan kebisingan bunyinya selain bahaya letupannya. Jelas ia termasuk dalam perkara yang diharamkan. Tahap pengharamannya lebih dahsyat apabila ia dimainkan di tepi-tepi surau dan masjid tatkala ahli jemaah sedang menunaikan solat. Demikian juga apabila ia ditujukan ke arah rumah dan individu tertentu dengan niat ingin berseronok-seronok. Saya boleh menggangap ia terdapat persamaan dengan cubaan membunuh, kerana bakaran api itu boleh menyebabkan sebuah rumah terbakar atau seseorang kanak-kanak atau bayi hilang nyawanya.

Nabi s.a.w bersabda :

من ضَارَّ أَضَرَّ الله بِهِ وَمَنْ شَاقَّ شَاقَّ الله عليه

Ertinya : Barangsiapa yang membawa mudarat maka Allah akan memudartkan dirinya sendiri, sesiapa yang menyusahkan orang lain, Allah akan menyuasahkannya pula" (Riwayat Abu Daud, no 3635, 3/315; Ahmad, 3/453 ; Tirmidzi : Hasan Gharib ; Syeikh Syuaib, Hasan Bi Syawahidi)

Saya masih ingat kisah yang disiar oleh akbar tahun lepas, bagaimana mercun masuk dalam buaian seorang bayi.

Baca juga kisah ini "Dalam pada itu, ibu Mohd. Syafiq, Saripah Ali, 43, berkata, anaknya sedang mengangkat kain di kawasan jemuran asrama kira-kira pukul 6 petang apabila sebiji mercun bola dilemparkan ke arahnya. ‘‘Mercun yang dilempar ke arahnya terkena di bahagian bawah mata kiri menyebabkan matanya cedera," katanya".

3) Pembaziran

Ia dikira satu pembaziran juga kerana wang yang digunakan dikira dibakar begitu sahaja untuk menikmati letupan yang tiada tentu arahnya. Allah s.w.t mengurniakan kita harta untuk dibelajkan sebaiknya dan bukan untuk mengikut hawa nafsu atas alasan kemeriahan lalu membeli pelbagai jenis mercun. Islam inginkan kita menjadi orang yang mampu mengurus kewangan dengan bijak di bulan Ramadhan. Malah inginkan kita memperbanyakkan sedeqah terutama di akhir Ramadhan. Bukannya membeli mercun yang haram hukumnya. Saya kira, tidak perlu dihurai panjang isu ini disebabkan kejelasannya. Sebagai kesimpulan, ibu bapa yang membelikan mercun ini tidak terlepas dari dosa pada pandangan Islam. Mereka sepatutnya bersifat tegas dalam hal ini melarang sebarang penglibatan anak-anaknya terutamanya jika mereka terjebak dalam membuat mercun sendiri seperti mercun buluh dan lain-lain.


Sumber: Zaharuddin Abdul Rahman

Monday, September 7, 2009

'USTAZ j-QAF' ANTARA 12 KHATTAT TERBAIK NEGARA

17 comments

Oleh: Ustaz Aris Hazlan

Saya mengenali beliau ketika sama-sama berulang ke maktab (IPTAA) Kuala Lipis Januari 2005 lalu. Berwajah bulat nangka, 'kaler' hitam manis, sentiasa tersenyum biarpun baru kena palu dengan isteri. Dia sangat hormati wanita. Di kelas, tak banyak cakap, hanya 'terkernyeh' sepanjang hari. Tapi bila balik asrama, macam-macam cerita keluar dari mulut.


Itulah watak Juara Pertandingan Khat Zon Timur menerusi rancangan Marhaban di Astro, Ustaz Khairul Araifin dari SK Abu Bakar, Mentakab.


Manja dengan nama Kerul, beliau bukan berbakat dalam bidang khat sejak dilahirkan. Tetapi mula mengasah bakat dalam kelas di maktab. Terutama masa pensyarah yang slow motion atau waktu rakan lain sedang dibuai mimpi indah dalam kelas.

Berbekalkan marker pen Artline 90-nya dia menconteng, melakar dan menulis nama rakan-rakan dengan khat thuluth yang direka-bentuk seperti kubah, bunga, bulatan dan sebagainya.


Tertarik dengan keindahan khatnya, maka 'banat-banat' pun pakat suruh beliau tulis nama mereka untuk diabadikan dalam simpanan mereka. (Ini satu-satunya rahsia beliau yang saya belum dedah kepada isterinya... :).


29hb Ogos lalu, beliau menyertai pertandingan Khat anjuran Astro Oasis di Kuantan Mega Mall. Tanpa berbekal sebarang sijil mahupun diploma dalam bidang khat, beliau menggondol gelaran juara apabila menewaskan semua peserta dari neger-negeri Pantai Timur.


Kejayaan di Kuantan mengheretnya ke pertandingan peringkat pusat yang diadakan di Shah Alam 6hb Sept lalu. Di sana, beliau terpaksa berentap dengan juara-juara dari Zon Utara yang telah mengadakan pertandingan mereka pada 22 Ogos di Sunway Carnival Mall, Pulau Pinang, Zon Selatan (15 Ogos – Batu Pahat Mall, Batu Pahat, Johor) dan Zon Barat (5 September – Jusco, Bukit Tinggi, Klang, Selangor).


Pagi 5 Sept, sebelum berangkat ke Shah Alam, beliau sempat mengunjungi rumah bapa saya di Jengka dengan membawa dua batang paku resam (alat tulis khat). Barangkali mohon doa dan restu kami...


Petang besoknya, dalam perjalanan saya pulang dari pasar Ramadhan Bandar Jengka, saya menghubungi beliau bertanyakan keputusan pertandingan. Beliau dengan rendah hati menjawab, "Saguhati je ustaz. Dapat RM200." Saya kurang yakin dengan jawapannya. Saya tanya, "Bukan RM200. Anta dapat gi umrah tak?" Beliau jawab dengan bersungguh, "Tak dapat ustaz. Semua hebat-hebat."

Ternyata Ustaz Kerul hanya dapat hadiah saguhati. Nombornya tak tahu. Sebab dari 12 peserta, hanya seorang sahaja dikira sebagai pemenang yang dapat hadiah umrah. 11 orang lagi diberi hadiah saguhati.


Apapun, saya tetap berbangga dengan Ustaz Kerul. Dia termasuk 12 khattat (
الخطاط) terbaik seluruh Malaysia!



Ini adalah antara hasil karya tangan Ustaz Kerul. Untuk mengetahui teknik penulisan khat beliau, sila kunjungi http://khair-arzaaq.blogspot.com/

Sunday, September 6, 2009

Sudah Bersediakah KITA?

14 comments
Rakan2 Blogger yang Baik Hati..Jgn Lupa Komen Tau


1) Penaklukan Baitulmuqaddis.

Dari Auf b. Malik r.a. katanya,Rasulullah s.a.w
telah bersabda:
"Aku menghitung 6 perkara menjelang hari
kiamat." Baginda menyebutkan salah 1
diantaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis."
- Sahih Bukhari

~ dah jadi dah...


2) Zina bermaharajalela.
"Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang
seenaknya melakukan
persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada
zaman mereka inilah
kiamat akan datang." - Sahih Muslim

~ dah nampak dah...

3) Bermaharajalela alat muzik.
"Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh,
rusuhan & perubahan muka". Ada yang bertanya
kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini
terjadi?" Baginda menjawab: "Apabila telah
bermaharajalela bunyian(muzik) & penyanyi²
wanita" - Ibnu Majah

~ S'pore Idol, Malaysian Idol, Akademi Fantasia,
Anugerah²...

4) Menghias masjid & membanggakannya.
"Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialah
manusia bermegahan dalam mendirikan masjid" -
Riwayat Nasai.

~ memang dah nampak dah...

5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik.
"Tidak akan datang kiamat sehingga banyak
perbuatan & perkataan keji, memutuskan
hubungan silaturahim & sikap yang buruk dalam
tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim.

~ ada anak tak mengaku ada mak/bapak pasal
malu...

6) Ramai orang soleh meninggal dunia.
"Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah
mengambil orang2 yang baik& ahli agama di muka
bumi, maka tiada yang tinggal
padanya kecuali orang2 yang hina & buruk yang
tidak mengetahui yang makruf dan tidak
mengingkari kemungkaran" - Riwayat Ahmad

~ boleh kira berapa jer para ulama' yg tinggal...

7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat.
"Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah
dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang
yang bodoh & hina). Maka orang yang paling baik
ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh
2 orang mulia" - Riwayat Thabrani

~ George Bush, Ariel Sharon....

8) Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.
"Sesungguhnya di antara
tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah
manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada
orang lain kecuali yang
dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad

~ jiran sesama islam pon tak bertegur sapa...

9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. "Di antara
anda² telah hari kiamat ialah akan muncul pakaian²
wanita & apabila mereka memakainya keadaannya
seperti telanjang".

~ fesyen zaman skarang (tube, spaghetti strap, g-string etc.)...

10) Bulan sabit kelihatan besar.
"Di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah
menggelembung
(membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani

~ tak caya gi tengok...

11) Banyak dusta & tidak tepat dalam menyampaikan berita.
"Pada akhir zaman akan muncul pembohong2
besar yang datang kepadamu
dengan membawa berita2 yang belum pernah
kamu dengar & belum pernah
didengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itu
jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak
menyesatkanmu & memfitnahmu" - Sahih Muslim

~ try baca akhbar2 & majalah² yg popular skarang nie...

12) Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar.
"Sesungguhnya sebelum datang nya
hari kiamat akan banyak kesaksian
palsu & disembunyikan kesaksian yang benar." -
Riwayat Ahmad

~ tengok kes peperangan Iraq...

13) Negara Arab menjadi padang rumput & sungai.
"Tidak akan datang hari kiamat sehingga
negeri Arab kembali menjadi padang rumput &
sungai²" - Sahih Muslim

~ Dubai dah turun salji... Mina dah kene banjir...


Pernahkah kita tahu apa kejayaan Yahudi..
Mungkin ada yang tahu..Mungkin ada yang tak tahu..
Kalau mahu tahu..Clik Sini

Saturday, September 5, 2009

Wuduk dan Beberapa Penemuan Saintifik Mengenainya

10 comments
Kepada Pembaca Yang Prihatin..Sila Tinggalkan Komen dan Vote Siapa Anda?(Side Kanan).Cuma nak tahu golongan mana yang ramai berkunjung kesini..Terima Kasih


Sabda Rasulullah (s.a.w)
"Apabila seseorang hamba muslim ataumukmin berwuduk, lalu ia mencuci wajahnya, maka akan keluar dari wajahnya setiap dosa yang ia lihat(yg haram) bersamaan dengan air atau bersama titisan air terakhir, bila ia mencuci kedua tangannya, keluar dosa2 yang dilakukan kedua kakinya bersamaan dengan air atau bersamaan dengan titisan air terakhir hingga ia keluar dlm keadaan bersih dari dosa" Justify Full -Hadith Riwayat Muslim

Beberapa Penemuan Saintifik Melalui Berwuduk:

1.Apabila air dingin melalui tubuh yg letih ia mampu melancarkan peredaran darah membuatkan tubuh lebih segar.

2.Air dingin meningkatkan keupayaan sel darah putih dalam tubuh serta meningkatkan sistem pertahanan tubuh melawan virus.

3.Berwuduk diwaktu pagu meningkatkan produktivit hormon estrogen sekaligus meningkatkan tahap kesuburan.

4.Boleh memperbaiki jaringan kulit dan buat kuku lebih sihat dan kuat.

5.Air dingin pada waktu pagi mampu menghasilkan ion2 negatif yang boleh meneutralkan darah dan membantu menyerap oksigen dengan lebih optimal sehingga wajah kelihatan lebih cerah dan berseri.

Friday, September 4, 2009

Mengubah adat puasa menjadi ibadat puasa

3 comments
“Ramadhan, bulan rahmat, bulan pengampunan dan penebusan dari api neraka!”. Masih terngiang ngiang tazkirah itu ditelinga ini. Namun dapatkah diri ini merealisasikan amal di bulan mulia ini dalam bentuknya yang asal?. Bentuk ibadah, taqarrub dan perubahan sahsiyah diri?.

Sedari kecil lagi emak membangunkan kita sebelum subuh untuk bersahur, ayah mengajarkan niat untuk berpuasa esok hari nya sebaik sahaja selesai makan sahur.

Apabila bermula ramadan jiran dan rakan taulan sekeliling sibuk bercerita mengenai tawaran dan sambutan hari raya. Masuk separuh ramadan emak dan kakak sibuk membuat kueh, buat baju baru sejak dari pagi sehingga larut malam. Inilah gambaran adat amalan sepanjang bulan puasa dalam keluarga dan masyarakat kita. Atau hanya sebilangan sahaja yang beramal sedemikian.

Tetapi inikah yang sebenarnya ?. Dapatkah kita menghayati dan merasa nikmat Taqwa? Sebagaimana firman Allah;” La’allakum tattaqunn”: semoga kamu bertaqwa?

Mungkin kah adat ini dapat kita ubah menjadi ‘ibadat’ dengan cara yang lebih afdhal dan akan mengangkat maruah umat?

Beberapa perubahan paradigma berpuasa perlu dilihat kembali. Agar ‘adat puasa’ berubah menjadi ‘ibadat puasa’:

1. Yang adatnya puasa baru bermula, tetapi perayaan hari raya yang di uar uarkan, suasana Ramadan tenggelam tidak bermaya. Marilah kita tukarkan adat ini menjadi ibadat dengan mewujudkan suasana beribadah, taqarrub dan berlumba lumba merebut tawaran dari Allah dengan membanyakkan membaca dan tadarrus Al Quran sekaligus memahami erti yang terkandung dalamnya, bersedekah, bertarawih dan sunnah nawafil

2. Yang adatnya , bila berpuasa, perut kosong, bila diusik maka marah mudah naik kemuka, bila di kata di nesta, hati mendidih dan tangan rasa hendak melayang. Marilah kita tukarkan adat ini dengan menyabarkan diri, redakan rasa marah dengan berkata kepada diri :” Sesungguhnya AKU berpuasa, sesunguhnya aku berpuasa”, apabila ada orang cuba menjolok rasa. Pupuklah rasa ukhuwah walaupun pada mulanya dengan rasa terpaksa. Jadikan lah bulan Ramadan sebagi bulan rekonsiliasi dan bulan kemananan dan mahabbah kasih sayang. Buang yang keruh ambil yang jernih. Mana bumi yang tidak di timpa hujan. Cara Mengurus Marah

3. Yang adatnya, siang hari, apabila berpuasa, badan rasa letih, tidak bermaya terutama menjelang tengahari dan petang, mata pun mengantuk dan terus tidur sepanjang hari atau jiwa merasa lesu, maka melepak lah didepan Televisyen. Marilah kita tukarkan adat ini dengan bertadarrus Al Quran, membaca, mengkaji dan menghayati Sirah nabawiah, meningkatkan ilmu dan kemahiran diri. Gunakanlah masa yang terluang untuk muhasabah prestasi diri.

4. Yang adatnya kita mengutamakan puasa fizikal (tidak makan minum di siang hari, tetapi apabila tiba waktu berbuka, juadah dan hidangan sepenuh meja dan makan semahu mahu nya menjadikan kan nya pesta makan yang melimpah ruah. Badan menjadi letih dan lesu kerana penat menyediakan makanan dan kekenyangan selepas makan. Marilah kita tukarkan adat ini kepada ibadah dan ‘tarbiah ruhiyah’ dengan melatih jiwa dan mendidik nafsu (makan dan syahwat batiniah). Makanlah berpada pada dan simpan lah tenaga untuk beribadah tarawih dan nawafil di malam hari.

5. Yang adatnya, dalam bulan puasa kita tidak rasa perubahan ketara dalam kelakuan harian, dosa dosa kecil kita buat tanpa disedari kerana telah terbiasa. Marilah kita tukarkan adat kebiasaan melakukan dosa kecil dengan menyedarkan dan menyemak kembali dalam diri apakah dosa kecil yang sering kita lakukan di bulan bulan yang lain dan tinggalkan lah kelakuan buruk itu untuk mendapat pahala dan keredaan Allah.

6. Yang adatnya semasa awal ramadhan surau dan masjid penuh dengan orang tua dan muda. Sayangnya semakin hari jemaahnya semakin kurang dan hanyalah orang tua yang tetap setia. Marilah kita tukarkan adat ini kepada ibadah dengan memastikan setiap kita tua dan muda mengimarahkan surau dan masjid untuk menunaikan solah tarawih tanpa gagal sehingga ramadan berakhir.

7. Yang adatnya bermula pertengahan bulan ramadhan sehingga keakhirnya kita sibuk membuat persiapan Hari Raya , membeli belah, membuat kueh raya pelbagai warna dan rasa, bunyi mercun berdentum dentum, percikan bunga api pancawarna menyinari laman rumah, sehingga mengalahkan rumah Orang China. Surau dan masjid menjadi lesu. Marilah kita tukarkan adat ini dengan menyibukkan diri , melipat gandakan ibadah di sepuluh hari terakhir Ramadan untuk merebut ‘Malam lailatul Qaqar’, malam yang lebih baik dari seribu bulan, Seribu bulan? Berapa tahun kah itu?.Sampaikah umur kita sehingga mencecah 83 tahun?

8. Yang adatnya kita teramatlah gembira apabila menjelang raya, makumlah hendak ‘merdeka’ dari bermacam macam larangan yang ‘menyesakkan’ jiwa, merancang pesta hiburan sehebat mungkin, halal dan haram di baur demi sambutan hari raya, roh ramadhan lenyap sekelipmata. Marilah kita tukarkan adat ini dengan menyisip dan menitip rasa kesedihan, kepiluan kerana perpisahan dengan dengan bulan rahmat dan maghfirah. Teguhkan doa dan pengharapan agar tahun depan berjumpa lagi denganya. Maka Syawal disambut dengan rasa penuh kesyukuran kerana menang trofi Ramadan.

9. Syukur kerana ‘berjaya’ mengekang nafsu dan shawat dan kembalilah ke bulan syawal dengan fitrah insaniah yang suci dan bersih. Bertekad mengekal kesucian ini dengan menjaga batas halal dan haram dalam menempuhi kehidupan di hari hari yang mendatang.

Thursday, September 3, 2009

Cinta Sebelum Kahwin/Selepas Kahwin.. Mana Lagi Baik?

23 comments
Cinta itu adalah suatu perasaan yang dikurniakan oleh ALLAH kepada setiap insan. Cinta mendorong manusia untuk terus hidup dan mencapai kejayaan dunia dan akhirat.

Islam tidak pernah menghalang sesuatu yang merupakan fitrah. Tetapi Islam memberikan garis panduan agar kehidupan mereka terpelihara daripada kerosakan dan menjamin keamanan mereka.

Cinta yang didorong oleh rasa takut kepada ALLAH akan membawa kebaikan dan kebahagian kepada manusia. Sebaliknya cinta yang berlandaskan nafsu tidak akan kekal. Malah akan menyebabkan manusia rasa gundah gulana dan kecewa. Cinta yang sejati dan agung hanyalah untuk ALLAH.

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Tiga perkara yang sesiapa melakukannya akan mendapat kemanisan iman: Menjadikan ALLAH dan Rasul-NYA s.a.w sebagai cinta yang paling utama, menyintai seseorang semata-mata kerana ALLAH dan benci untuk kembali kepada kekufuran seperti dia benci dicampakkan ke dalam neraka." – Riwayat al-Bukhari.

Kewujudan cinta sebelum membuat keputusan untuk mengahwini seseorang itu penting dan dituntut oleh syarak. Rasulullah s.a.w menyarankan agar mereka yang ingin berkahwin melihat wanita yang ingin dikahwini terlebih dahulu. Hal ini pernah berlaku kepada seorang sahabat Nabi, iaitu al-Mughirah bin Syu'bah. Beliau memberitahu baginda bahawa beliau ingin mengahwini seorang wanita. Lalu baginda menyarankan agar beliau melihat dahulu wanita itu kerana ia boleh mendatangkan perasaan cinta kepada pasangan yang ingin dikahwini. (Rujuk al-Tirmizi: 1087. Diklasifikasikan sebagai hasan oleh al-Nasai).

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Tidak kami dapati pada dua orang yang sedang bercinta itu (lebih baik daripada) nikah." – Riwayat Ibn Majah dan diklasifikasikan sebagai sahih oleh al-Busoiri dan al-Albani dalam al-Silsilah al-Sahihah: 624.

Al-Sindi r.h berkata:
"Hadis itu boleh merujuk kepada dua orang atau lebih. Maksudnya, jika timbul perasaan cinta antara dua manusia yang berlainan jenis, cinta itu tidak akan bertambah atau bertahan lama tanpa ikatan perkahwinan. Jika terjadi perkahwinan atas dasar cinta itu, ia akan bertambah kuat dari hari ke hari. " (Rujuk: Nota kaki Sunan Ibn Majah).

Konsep cinta dalam Islam sangat unik, iaitu menyintai sesuatu atau seseorang hendaklah kerana mencari keredhaan ALLAH dan menurut peraturan syarak. Islam mengajar kita bahawa perkahwinan adalah ikatan yang suci, tepat dan satu-satunya cara yang dibenarkan oleh syarak dalam menghalalkan hubungan antara lelaki dan wanita.

Jika seorang lelaki benar-benar ingin mengambil seorang wanita menjadi isteri, dia perlu melihat wanita itu dengan keizinan wali dan ditemani mahram.

Sabda Rasulullah s.a.w melalui hadis Ibn Abbas r.a:
"Seorang lelaki tidak boleh berdua-duaan dengan wanita kecuali wanita itu bersama mahramnya." – Riwayat al-Bukhari.

Berhubung dengan batasan aurat bakal isteri, jumhur ulama berpendapat, hanya dibolehkan melihat wajah dan kedua tangan hingga ke pergelangan. Al-Auza'i berpendapat, dibolehkan melihatnya kecuali aurat, Ibn Hazm berkata, boleh melihat bahagian depan dan belakang wanita itu.

Menurut Ibn Qayyim, terdapat salah satu riwayat Imam Ahmad yang membenarkan bakal suami melihat apa yang zahir daripada tubuh bakal isteri seperti leher, betis dan sebagainya. Pendapat ini dipersetujui oleh Ibn Qudaamah dan al-Hafiz Ibn Hajar r.h. (Tahziib al-Sunan, ms: 25 – 26, al-Mughni, jil: 7, ms: 454 dan Fath al-Baari, jil: 11, ms: 78).

Antara pendapat ulama tentang batasan aurat bakal isteri ialah:
Menurut Imam Syafie, tidak boleh melihat wanita yang ingin dikahwini tanpa menutup kepala (memakai hijab). Dia boleh melihat wajah dan tangan hingga ke pergelagan sama ada dengan keizinan atau tanpa keizinannya. (Al-Haawi al-Kabiir, jil: 9, ms: 34).

Imam al-Nawawi berpendapat dalam Raudhah al-Tolibin dan 'Umdah al-Muftin, jil: 7, ms: 19 – 20, sunat melihat bakal isteri agar seorang lelaki itu tidak menyesal setelah berkahwin dengannya… dibolehkan melihat berkali-kali dengan izinnya atau tanpa keizinannya. Jika masih tidak berpuas hati, dia dibenarkan mengutus wanita lain untuk melihatnya dan menerangkan sifat-sifat wanita itu kepadanya. Wanita juga dikehendaki melihat bakal suami agar apa yang disukai oleh bakal suami, disukai juga oleh dirinya terhadap bakal suami itu.

Abu Hanifah pula berpendapat, dibolehkan melihat wajah, tangan dan kaki. (Bidayatul Mujtahid wa Nihaayatul Muqtasid, jil: 3, ms: 10). Pendapat ini juga dipersetujui oleh Ibn Rushd.

Jumhur ulama membenarkan melihat wajah dan tangan kerana wajah merupakan sumber kecantikan seorang wanita dan tangan pula boleh menggambarkan tubuhnya sama ada langsing atau sebaliknya.

Berhubung dengan percintaan sebelum kahwin yang banyak berlaku di banyak Negara Islam diambil dari budaya barat, ia mempunyai banyak kesan negatif berbanding positif. Dalam Islam, lelaki dan wanita yang tidak ada sebarang pertalian darah (mahram) tidak boleh membuat sebarang perhubungan, sentuhan, keluar berdua-duaan (dating) atau sebagainya tanpa ikatan yang sah. Sudah banyak pengalaman orang-orang terdahulu mengajar kita betapa cinta yang berlandaskan keinginan nafsu tanpa panduan syarak gagal di pertengahan jalan.

Ramai yang menjadi buta kerana cinta. Orang yang sedang bercinta selalunya tidak dapat menilai sesuatu dengan baik kerana ditutup oleh perasaan itu. Mereka seolah-olah berada di awang-awangan. Akhirnya setelah berkahwin, barulah mereka tersedar siapa sebenarnya pasangan yang mereka cintai selama ini. Mereka juga mula menyedari bahawa pasangannya itu bukanlah sebaik yang disangka. Sebab itulah boleh dikatakan satu pertiga perkahwinan di barat berakhir dengan perceraian.

Cinta yang berpandukan kecintaan kepada ALLAH akan membahagiakan hati manusia dan menenangkan jiwa mereka. Mereka dapat menilai baik buruk sesuatu perkara dan sanggup mengorbankan perasaan cinta dan keinginan sendiri semata-mata kerana takut akan azab ALLAH. Mereka yakin sepenuh hati bahawa ikatan cinta yang diredhai itulah yang akan membawa kebahagian dan keberkatan dalam hidup mereka.

Kesimpulannya, ingatlah bahawa syaitan sentisa menghiasi indah sesuatu maksiat. Padahal ia amat keji di sisi ALLAH. Orang yang bercinta selalu lupa diri kerana telah terikut jalan syaitan. Bukanlah cinta itu yang mesti diperangi kerana ia fitrah dan pendorong utama manusia hidup di dunia ini. Tetapi, tindakan melanggar hukum syarak akibat cinta yang tidak terkawal itulah yang perlu dihindari. Mudah-mudahan ALLAH memberi petunjuk kepada muda-mudi hari ini kepada jalan yang lurus dan diredhai-NYA.


Ustazah Sakinah, alaf21.com.my

Rekreasi diharuskan dalam Islam

44 comments
Kepada Pembaca dan Pengunjung Yang Budiman..Jangan Lupa Tinggalkan Komen di Entri ini dan Vote Siapa Anda (Side Column Kanan)

REKREASI
adalah satu corak hiburan atau kegiatan menyeronokkan yang boleh mengembalikan kesihatan badan, melapangkan fikiran, menenangkan hati dan perasaan. Begitu juga melupakan kesedihan serta menguatkan kemahuan dengan mematuhi peraturan dan disiplin berkaitan.

Dalam hal ini, Islam bukan agama yang jumud atau kaku, tetapi sangat fleksibel dalam menyesuaikan kebenaran dan nilai hidup yang baik.

Firman Allah bermaksud: Perkara yang benar adalah yang datang daripada Tuhanmu, Maka jangan sekali-kali kamu menjadi orang yang ragu. (Surah Ali Imran, ayat 60)

Dalil keharusan berekreasi.

Dalam perkara ini Allah berfirman bermaksud: Dan sediakanlah persiapan bagi kamu terhadap apa yang kamu mampu (untuk menentang penceroboh) dari sebarang bentuk kekuatan dan dari pasukan berkuda yang mana dengan kekuatan itu kamu akan mampu menggerunkan musuh Allah dan juga musuh kamu serta musuh yang lain selain daripada mereka yang kamu tidak mengetahui, sedangkan Allah mengetahui mereka... (Surah al-Anfal, ayat 60)

Dalam sebuah hadis diterangkan nasihat Rasulullah SAW kepada Abdullah bin Amr bin Al-As bermaksud: Wahai Abdullah bin Amr! Sesungguhnya ke atas kamu hak untuk Allah dan ke atas kamu hak untuk tubuh kamu, dan ke atas kamu hak untuk keluarga kamu. Maka berilah hak kepada yang miliki hak itu.

Bentuk rekreasi

Menikmati keindahan seni suara melalui pembacaan atau pendengaran:

i. Membaca dan mendengar al-Quran: Hadis daripada Uqbah bin Amr yang bermaksud: Pelajarlah al-Quran dan lagukan bacaannya serta nyaringkan suara.

Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Mohamad bin Ibrahim At-Taimi bermaksud:

Membaca atau mendengar selawat kepada Rasulullah.

Mendendang atau mendengar qasidah dan nasyid.

Membaca atau mendengar cerita nasihat seperti novel dan sebagainya.

Firman Allah bermaksud: Kami menceritakan kepada kamu (Muhammad) sebaik-baik cerita dengan jalan kami wahyukan kepadamu al-Quran ini... (Surah Yusuf, ayat 3)

ii. Melapangkan fikiran dan menghilangkan tekanan seperti beristirahat dan melancong.

Firman Allah bermaksud: Pergilah berjalan (mengembang) di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana akibat orang yang mendustakan Allah. (Surah al-An-am, ayat 11)

iii. Memulih dan menyegarkan penglihatan seperti bersiar-siar dalam taman yang menghijau.

Hadis hasan dalam Kitab al-Makasid bermaksud: Tiga perkara yang menyenangkan pemandangan: Melihat benda yang hijau, dan melihat kepada air yang mengalir dan melihat kepada wajah yang baik.

iv. Mengembali dan menyegarkan kesihatan tubuh menerusi pergerakan tubuh seperti riadah.


Lumba lari:

Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Daud daripada Saidatina Aisyah bermaksud: Bahawa Saidatina Siti Aisyah telah berkata: Rasulullah berlumba lari dengan aku dan aku telah mendahuluinya. Tidak berapa lama sesudah itu, aku pun menjadi gemuk maka Rasulullah mengajak aku berlumba lari lagi, lalu Rasulullah telah mendahului aku, lalu Rasulullah bersabda: Ini ganti dulu (yakni satu kali kalah dan satu kali menang).


Menunggang kuda:


Saidina Umar bin al-Khatab berkata kepada gabenornya: Maka ajarkan anak kamu berenang, dan memanah dan lalu di hadapan mereka lalu mereka melompat ke atas belakang kuda dengan lompatan yang baik.
Berenang:

Empat perkara zahirnya seperti sia-sia tetapi ia sunat untuk dikerjakan sebagaimana seperti hadis yang diriwayatkan oleh at-Tabarani dengan sandaran yang baik bermaksud: Sabda Rasulullah : Setiap sesuatu yang bukan daripada mengingati Allah adalah sia-sia atau lalai kecuali empat perkara: Perjalanan seseorang di antara dua tujuan (untuk memanah), dan melatih kudanya, bergurau dengan keluarga dan mengajar orang berenang.



Me
manah:

Hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari bermaksud: Sabda Rasulullah: Lemparlah kamu (memanah) dan aku bersama kamu semua memanah.





Memburu dan memancing:

Firman Allah bermaksud: Dihalalkan bagi kamu buruan laut dan makanannya sebagai kesenangan bagi kamu, dan bagi orang yang dalam perjalanan, dan diharamkan atas kamu buruan darat selama mana kamu dalam berihram...(Surah al-Maidah, ayat 96)

Fiman Allah bermaksud: ...Dialah (Allah) yang telah menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi serta menghendaki kamu memakmurkannya... (Surah Hud, ayat 61)


Kegiatan ternakan:

Firman Allah bermaksud: Dan di antara binatang-binatang ternak itu ada yang dijadikan untuk pengangkutan dan disembelih...(Surah al-An-am, ayat 142)




Ketenangan dan kepuasan melalui seni khat, ukir dan bina:
Sabda Rasulullah bermaksud: Sesungguhnya Allah itu indah (sifatnya), sukakan kepada keindahan.




Fakta: Syarat dan kaedah keharusan berekreasi dalam Islam

1. Niat berekreasi kerana Allah.

2. Tiada unsur yang bercanggah dengan akidah seperti syirik, kufur dan nifak.

3. Tidak bercanggah dengan syariat Islam iaitu haram dan syubahat.

4. Menutup aurat.

5. Sentiasa menjaga adab pergaulan.

6. Tiada unsur perjudian atau pertaruhan.

7. Tidak berlaku pembaziran.

8. Tiada unsur pergaduhan atau permusuhan.

9. Tiada unsur kemudaratan

PETIKAN kertas kerja Bentuk dan Kaedah Rekreasi Menurut Al-Quran dan Sunnah oleh Mufti Johor, Datuk Noh Gadot.

Tuesday, September 1, 2009

Api Dunia VS Api Neraka

12 comments
Beginilah kehebatan api dunia yang membakar manusia. Bagaimana pula dengan api neraka di akhirat nanti?? Pada coretan kali ini, mari kita mengenali NERAKA yang bahan bakarnya terdiri daripada manusia dan batu-batu...

"Maka kalau kamu tidak dapat membuatnya, dan sudah tentu kamu tidak dapat membuatnya, maka peliharalah diri kamu dari api neraka Yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) Yang disediakan untuk orang-orang kafir."

[Al-Baqarah:24]

Perkataan neraka berasal daripada bahasa ibrani yang bermaksud unggun api. Al-Quran pula menyebutnya sebagai NAR atau Narul-Jahannam. Secara ringkas, neraka mempunyai 7 tingkat dan terdapat satu pintu pada setiap tingkat.

Antara nama-nama tingkat neraka menurut Al-Quran adalah seperti berikut;

i. Jahannam – tingkat atas sekali (Ali-Imran:12)

ii. Luza – tingkat kedua (Al-lail:14-16)

iii. Hathamah – tingkat ketiga, tempat orang yang lalai mengerjakan perintah Allah kerana leka dengan harta dunia (Al-Humazah:4-9)

iv. Sair – tingkat keempat, tempat orang yang memakan harta anak yatim (An-nisa’:10)

v. Saqar – tingkat kelima, tempat orang yang tidak sembahyang, tidak mahu memberi makan kepada orang miskin, percaya kepada yang bukan-bukan, dan mendustakan hari kiamat (Al-Muddathir:40-46)

vi. Jahim – tingkat keenam, tempat orang kafir dan muslim yang melakukan dosa seperti zina dan minum arak (Al-maidah:86, Ad-Dukhan:47-50)

vii. Hawiyah – Neraka yang bawah sekali, tempat orang-orang yang berdosa berat dan musuh-musuh Islam. (Al-Qariah:8-11)

Beberapa fakta tentang Neraka Allah

• Setiap kali kulit ahli neraka hangus dibakar api neraka, maka Allah akan menggantikan dengan kulit yang baru. Maka, siksaan mereka tiada penghujungnya. (An-Nisa:56)

Makanan ahli neraka adalah dhari’ iaitu kayu yang berduri (Al-Ghasyiah:6-7)

Minuman ahli neraka adalah hamim, air yang sangat panas, darah dan nanah yang sangat busuk sehingga menghancurkan rongga perut (Al-Ghasyiah4-5).

Siksaan neraka paling ringan ialah memakai terompah yang diperbuat daripada api sehingga apabila dipakai, mendidih otak. Inilah siksaan Abi Thalib, bapa saudara nabi. (hadis)

Siksaan paling berat
i. Orang musyrik (hadis)
ii. Orang berilmu yang tidak mengamalkan ilmunya (hadis)
iii. Orang munafiq (An-Nisa’:145)
iv. Orang yang tidak mahu membayar zakat (At-taubah:34)
v. Orang yang mencampur-adukkan antara yang halal dan haram.

Hadis Abi Zaid Usamah bin Zaid r.a. mengatakan:

Aku pernah mendengar Rasulullah saw. bersabda: Pada hari kiamat, iaitu di dalam neraka, ada seseorang yang ditarik perutnya panjang-panjang ke hadapan. Sudah itu diputar seperti memutar keldai dalam kilangan. Maka orang-orang neraka lain datang berkumpul ke tempatnya itu seraya bertanya: Hai, Polan! Apa sebabnya engkau jadi begini? Apakah engkau tidak pernah mengerjakan suruhan Tuhan dan menghentikan laranganNya? Jawabnya: Ya, aku kerjakan. Yang makruf aku buat, dan di samping itu yang mungkar pun aku buat juga.



Manusia memang tidak pernah terlepas daripada melakukan dosa. Perkara ini tidak aneh kerana kita bukanlah maksum seperti para rasul. Tetapi pernahkah anda terfikir mengapa kita sering kali mengulangi dosa yang sama!!

Adakah kita jahil bahawa perbuatan itu adalah berdosa? Mungkin tidak. Sebagai seorang muslim perkara halal dan haram sudah tentu bermain dalam buah fikiran kita. Kita juga percaya pada balasan akhirat. Namun, kita belum beriman pada hari kiamat.

Bukankah iman itu merangkumi I’tiqad, percakapan dan perbuatan? Adakah kita boleh digelar beriman dengan hari kiamat sedangkan lidah kita masih berbohong, mencarut, mengumpat seolah-olah balasan akhirat itu tiada??

Isteri Rasulullah, Aishah pernah menangis bila teringatkan siksaan neraka..

Salman Al-Farisi lari tunggang-langgang bila mendengar peristiwa neraka..

Rabiyatul Adawiyah pengsan tidak sedarkan diri bila diceritakan azab neraka..

Aku pula bagaimana???

Sumber: DuniaDeen
Blog Widget by LinkWithin
 

j-QAF Sk Sulaiman Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template